က်ေနာ္၏ဇာတိေျမကား ထုံးအုိင္ရြာတည္း။ ၎၏တည္ေနရာကား ကရင္ျပည္နယ္၊ ဘားအံၿမိဳ့၏ေတာင္ဘက္ ၁၃-မုိင္ခန္႔အကြာ၊ သံလြင္ျမစ္၏အေရွ႔ဘက္တြင္ တည္ရွိသည္။ ဘားအံႏွင့္ ေမာ္လၿမိဳင္မွေန၍ ေမာ္ေတာ္ကားႏွင့္ ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ သေဘၤာႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း သြားလာႏုိင္သည္။ သံလြင္ျမစ္ ကမ္းနဖူးေပၚတြင္ ေတာင္ ႏွင့္ေျမာက္သြယ္တန္း၍ အေရွ႔ဘက္တြင္ ေနာင္ထလုံး၊ ေကာ့သံခါ၊ ေနာင္ဘို၊ ေကာ့ထံမလိန္း၊ ေကာ့ရန္းေသာ္၊ ေကာ့မုေသြ၊ ေကာ့ကြ၊ ေကာ့ဒိုက္ျပင္ စသည့္ကရင္ရြာမ်ား အေနာက္ ဘက္ သံလြင္ျမစ္၏ တဖက္ ကမ္းတြင္ နတ္ေမွာ္၊ မန္က်ီးကၽြန္း(စိုက္ပ်ဳိးေရးစံျပေက်းရြာ)၊ ေရေက်ာ္ႀကီး၊ ေရေက်ာ္ေလးရြာ ေတာင္ဘက္တြင္ မိန္းမလွ ကၽြန္း(လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္ႏွစ္ခန္႔က ျမစ္ေရေၾကာင္းေျပာင္း၍ ေရတုိက္စားၿပီး တရြာလုံးေနရာသစ္သို႔ေျပာင္းၿပီး)၊ ဖအြံ၊ ေကာ့က်ဳိက္(ဖအံြ)၊ ဖဲကတာ(မြန္ရြာ)ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္တြင္ ၀ါးဆူး၊ ဖာလင္(၁ )ႏွင့္ (၂) (ဒီရြာ နာမည္ကို ေပးထားတာ စဥ္းစားစရာပါ)၊ ၀င္းက်န္၊ ေကာ့လႈိက္(မြန္စကားမေျပာေတာ့ေသာ မြန္ရြာ သို႔မဟုတ္ ဗမာႏွင့္ မြန္စကားေရာေျပာေသာရြာ)၊ ေကာ့က်ဳိက္ (ေကာ့လႈိက္) (သာမည ဆရာေတာ္ဘုရား ၏ ဇာတိ)(၎ရြာကို ေကာ့လႈိက္ေကာ့က်ဳိက္ဟု ေခၚသည္)။ တရုတ္လွ(ဗိုလ္ခ်ဳပ္တင္ဦး၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သီဟသူရ သူရ စစ္ေမာင္ တို႔၏ ရဟတ္ယာဥ္၎ရြာအနီးတြင္ ပ်က္က်ၿပီးေနာက္ စံျပေက်းရြာျဖစ္လာသည္။ (၀င္းသူဇာ အေရာင္းခန္းမ ရွိသည္။ သံလြင္ တံတား အနီးတြင္ရွိ) စသည့္ရြာမ်ားရွိသည္။ အေရွ႔ေျမာက္ဘက္တြင္ နာမည္ ေက်ာ္ ဇြဲကပင္ေတာင္ကို ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ရသည္။ အေနာက္ဘက္သံလြင္ျမစ္ျပင္ကုိေက်ာ္၍ မုတၱမေတာင္တန္းႏွင့္ ကုလားမေတာင္တန္း (ေန၀င္ခ်ိန္တြင္ ကုလားမအိပ္ေနသည့္ ပုံႏွင့္တူသည္) ကို ျမင္ႏိုင္သည္။
ကရင္ျပည္နယ္တြင္ ရွိေသာ္လည္း မြန္လူမ်ဳိးမ်ား အမ်ားဆုံးေနထုိင္သည္။ ကရင္၊ ဗမာလူမ်ားလည္း အနည္း အက်ဥ္း ေနထုိင္သည္။ အမ်ားစုမွာ လယ္ယာကိုင္း လုပ္ငန္း၊ အဓိကလုပ္ကိုင္လ်က္ရွိ၍ တံငါလုပ္ငန္းမ်ားလည္း ရွိသည္။ အိမ္ေျခေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ သုံးေထာင္ေလာက္ရွိသည္။ ရပ္ကြက္ေပါင္း ကိုးခုႏွင့္ဖြဲ႔စည္းထားသည္။ အမွတ္(၁)ရပ္ကြက္သည္ ေရွးကတည္းက ကူးတို႔ဆိပ္ရပ္ဟု ေခၚသည္။ ယခင္က ကူးတို႔ဆိပ္ျဖစ္သည္။ တံငါသည္ အမ်ားစုေနထိုင္သည္။ အမွတ္(၂) ရပ္ကြက္သည္ ဂ်ပန္အဂၤလိပ္ေခတ္က အိမ္သုံးလုံးသာရွိေသာေၾကာင့္ သုံးအိမ္စုဟုေခၚသည္။ အမွတ္(၃) ရပ္ကြက္သည္ ယခင္က တ႐ုတ္လူမ်ဳိးမ်ားစုေနၾကသျဖင့္တ႐ုတ္စုဟု အမ်ားသိသည္။ အမွတ္(၄)ရပ္ကြက္သည္ အရင္ကအလယ္စုျဖစ္သည္။ အစိုးရ အထက္တန္းေက်ာင္းရွိသည္။ အမွတ္(၅)သည္ သေဘၤာဆိပ္ရပ္ဟုေခၚသည္။ ေစ်းေရာင္းသူအမ်ားစု ေနထိုင္သည္။ သေဘၤာဆိပ္၊ အ၀တ္အထည္၊ ကုန္ပစၥည္းအေရာင္းဆိုင္မ်ားႏွင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း(၃)ေက်ာင္းရွိသည္။
(၁)မွ (၅)ရပ္ကြက္အထိသည္ ရြာသစ္(ေအာက္ပိုင္း)ျဖစ္၍ (၆)မွ(၉)ရပ္ကြက္သည္ အထက္ပိုင္း(ရြာေဟာင္းပိုင္း) ျဖစ္သည္။ (၆)ရပ္ကြက္သည္ ဗမာစုဟုေခၚသည္။ လယ္ကြင္းအစပ္နားတြင္ ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ားစုေပါင္း ေနထိုင္ ေသာ ကရင္စုရွိသည္။ က်န္သည့္ ရပ္ကြက္ (၇၊ ၈ ႏွင့္ ၉)သည္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားေနထိုင္သည္။ သခၤ်ဳိင္းသည္ (၉)ရပ္ကြက္ေက်ာ္သြားၿပီးမွ ရြာအျပင္တြင္ရွိသည္။ ယခုရြာေစ်းႏွင့္ ရ၀တရုံးထုိင္ရာ ေနရာသည္ ယခင္က ရြာသစ္ပိုင္း၏ သခၤ်ဳိင္းေျမျဖစ္သည္။ မူလတန္းေက်ာင္း ေလးေက်ာင္း၊ အစိုးရ အထက္တန္းေက်ာင္း တေက်ာင္း၊ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း(၈)ေက်ာင္း၊ ျပည္သူ႔ေဆးရုံ(88 မတိုင္ခင္က အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့ၿပီး ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္မွ ေဆးရုံဖြင့္)၊ ေအာ္တို အိတ္ခ်ိန္း တယ္လီဖုန္းရုံး (ကိုယ္ထူကိုထ)၊ စာတုိက္၊ ရဲစခန္း၊ စသည္တို႔ရွိသည္။ သေဘၤာဆိပ္ရွိသည္။
ဘားအံႏွင့္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႔သို႔ ကားႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေရလမ္းမွ ေမာ္ေတာ္ဘုတ္၊ သေဘၤာစသည္ျဖင့္ သြား လာႏိုင္သည္။ ဘားအံႏွင့္ ေမာ္လၿမိဳင္သြား ကားလမ္း(ျဖတ္လမ္း)မွ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ေစတနာေမတၱာေၾကာင့္ ရြာအ၀င္ေက်ာက္ခင္းလမ္း ရွိသည္။ မိုးတြင္းကာလ ဗြက္ထူၿပီး အသြားအလာမေကာင္းသလို ေႏြ၌အသြားအလာ မသြက္ေပ။ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးကို အဓိကထားေသာေၾကာင့္ ႏြားႏွင့္လွည္းကို အားကိုးရသည္။ လက္တြန္း လယ္ထြန္စက္ ရွိသည္။ ေထာ္လာဂ်ီရွိသည္။ ဆိ္ုက္ကားရွိသည္။ ကားကုိ အင္ဂ်င္ျဖဳတ္ၿပီး တရုတ္အင္ဂ်င္ တပ္ထားေသာယာဥ္ (နယ္အေခၚ ဖြတ္ခ်က္)ရွိသည္။
ဆန္စပါးကုိ အဓိကားထားစုိက္ပ်ဳိးသည္။ မိုးတြင္းတြင္ စပါးစိုက္သည္။ ေႏြပုိင္းတြင္ ကိုင္းသီးႏွံစုိက္သည္။ ေျမပဲ၊ ငရုတ္၊ ေျပာင္း၊ ႏွမ္း၊ ပဲအမ်ဳိး၊ ခရမ္း၊ ခရမ္းခ်ဥ္၊ ေဂၚဖီ၊ ဖရဲ၊ သခြား၊ ဖ႐ုံဟင္းသီးဟင္းရြက္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ႏွင့္ ေဆးရြက္ ႀကီးစိုက္သည္။ ေျမႏုကၽြန္းတြင္ အဓိထားစိုက္ပ်ဳိးသည္။ အနီးအနား၀န္းက်င္မွထြက္လာေသာ ေဒသထြက္ကုန္ မ်ားကို ရြာေစ်းတန္းတြင္လည္းေကာင္း ေမာ္လၿမိဳင္ႏွင့္ဘားအံသို႔လည္းေကာင္း တင္ပို႔သည္။ ေဒသထြက္ ေျပာင္းဖူးျပဳတ္၊ ေျမပဲျပဳတ္ႏွင့္ စာကေလးေၾကာ္၊ လယ္ႁကြက္တို႔မွာ နာမည္ႀကီးသည္။ ေျမပဲစိုက္ေသာေၾကာင့္ ပဲဆီအစစ္ရသည္။
ဆယ့္ႏွစ္လရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ သႀကၤန္၊ ကဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲ၊ သီတင္းကၽြတ္မီးထြန္းပြဲေတာ္ႏွင့္ တေပါင္းလ (ဇြဲကပင္ဘုရားပြဲ)တို႔မွာ နာမည္ႀကီးသည္။ တန္ခူးလ သႀကၤန္ပြဲေတာ္တြင္ ရပ္ကြက္တခုကို မဏၭပ္ အနည္းဆုံး တခု၊ ႏွစ္ခုရွိကာ ေရပက္ခံလွည္း၊ ေထာ္လာဂ်ီမ်ားႏွင့္ ေရပက္ခံထြက္ၾကသည္မွာေပ်ာ္စရာ ေကာင္း ပါသည္။ မုန္႔လုံးေရြေပၚ၊ ပဲလက္သုပ္ မုန္႔လက္ေဆာင္း၊ ေရႊရင္ေအးစသည္တို႔စတုဒိသာေကၽြးသည္။ (စကားမစပ္ ထုံးအိုင္တြင္ဘုံဆိုင္လည္း ေပါမ်ားပါသည္။ ရြားသားမ်ားလည္း ေတာ္ေတာ္ေလးအရက္ေသာက္ၾကမ္းပါသည္။ ရြာထိပ္က ဘုံဆိုင္တြင္ သႀကၤန္တြင္းေလးရက္ ဘီအီးဒီစီအရက္ (၄)ပီပါ(တိုင္ကီ)ကုန္သည္။ ႁကြားတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္) ကဆုန္လတြင္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲ ေတာ္တြင္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ေဗာဓိေညာင္ပင္ရွိရာ အမွတ္(၂)ရပ္ကြက္ ေအာင္ေတာ္မူ ေစတီ (က်ဳိက္ထီးရိုးပုံစံတူရွိေသာေစတီ) ၌ ဇာတ္ပြဲသြင္း၍က်င္းပသည္။ သီတင္းကၽြတ္တြင္ တရြာလုံး မီးထြန္း၍ လည္းေကာင္း လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ ေန႔တြင္ ရြာလုံးကၽြတ္ သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲႀကီးကုိ (၃)ရပ္ကြက္က ေဆာင္ေတာ္မူေစတီတြင္က်င္းပသည္။ တေပါင္းလဆန္း(၁၄)ရက္ ေန႔တြင္ ကရင္ျပည္နယ္၏ နာမည္ေက်ာ္ ဇြဲကပင္ ဘုရားပြဲေတာ္ကိုက်င္းပသည္ (တကယ့္ဘုရားပြဲေတာ္ရက္မွာ လျပည့္ေန႔တြင္ျဖစ္သည္)။ ကၽြႏု္ပ္တို႔ရြာက ဆယ့္ေလးရက္ေန႔ တြင္ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္မွ လာေရာက္၍စု႐ုံးကာ လွည္းႏွင့္ဘုရားဖူး ထြက္ၾကသည္။ တနယ္တေက်းမွ လူမ်ားလည္းလာေရာက္ၿပီး ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲၾကသည္။ ထုံးအုိင္မွလူမ်ားက ေတာ္ပုံရြာဘက္မွ တက္ၾက၍ ဘားအံဘက္မွလူမ်ားက ခေလာက္ႏို႔ရြာ (ခေလာက္ႏို႔ ပုံျပင္မ်ားဟု နာမည္ႀကီးသည္။ စကားေတာင္စား ကဲ့သို႔ေသာ လူမ်ားရွိသည္။)ဘက္မွ တက္ၾကသည္။
(ကရင္အဖိုးႀကီးႏွင့္ ကရင္မႏွစ္ေယာက္တြဲပုံကုိ ေရးေရးေလးျမင္ရသည္)
ေတာင္ေျခေရတံခြန္(ေက်ာက္ၾကားမွ စိမ့္ထြက္လာေသာ စမ္းေပါက္)တြင္ ေရခ်ဳိးၿပီးေတာင္ေပၚတို႔တက္ၾကသည္။
သင့္ကိုလည္း လတ္ဆတ္ေသာအစားအစာ၊ လွပ၍ ေပ်ာ္႐ႊင္စရာ၊ လည္ပတ္စရာမ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ဧည့္၀တ္ ေက်ပြန္ေသာရြာပ်ဳိျဖဴမ်ားေၾကာင့္ ကၽြႏု္ပ္၏ ဇာတိေျမသို႔ အလည္တေခါက္ေလာက္ဖိတ္ေခၚခ်င္ပါသည္။
ေမာင္ကမာၻ